Sonntag, 27. Juli 2008
Witzenhausen + Berlin
Nu är jag hem igen och det finns några saker att berätter.
EVS-Kurs i Witzenhausen har varit väldigt kul! Träffade där Mareike, Christiane och Kathrin (Volontär i Stockholm) och det var kul! Pratade en del svenska med varandra :-)
Men de andra var också jättetrevliga. Det var allt som alt 17 tjejer och jag som var där (plus två kursledanar). De andra gjorde sitt volontärår i Danmark, Norge, Storbrittanien, Spanien, Frankrike, Österrike, Tjeckien, Tyrkie och Lettland. Det var väldigt spännande att pratar om EVS och att kommer tillbaka till Tyskland.
I Söndags åkte jag sen till Berlin där jag träffade min familj. Det var en bra veckar och självklart så vi många platser där vi också var med volontärenar. Tyvärr han jag inte till veckomässan i svenska kyrkan för att vi gjorde en utflykt denna dagen.

Nun auch noch auf deutsch (weiß ja nicht ob ich vielleicht doch noch ein paar deutschsprachige Leser habe...). EVS-Seminar in Witzenhausen war klasse! Wir waren 18 Teilnehmer, davon waren 17 weiblich. Überraschenderweise überwogen bei den Einsatzländern Länder aus Nord-/Westeuropa. Es gab viele gute Gespräche und spannende und lustige Geschichten aus den einzelnen Ländern. Ein sehr großes Thema war natürlich auch das Wiedereinleben in Deutschland. Schön war auch Mareike, Christiane und Kathrin zu treffen, die mit mir in Schweden waren.

... comment