Dienstag, 15. Juli 2008
En svar till Malins bloginläg om vänskap:
Ja kompisar och vänner det är två spännande ord. Jag träffade många svenska som jag tyckte blandade ihop dessa saker. Några tar det som synonymer och andra skiljer riktig i vänner och kompisar. På tyska har man ordet vän (Freund) några ord som är mer slang för kompis (tex Kumpel som har samma ursprung som kompis tror jag (latin: cum pane=med bröd=den som man delar bröd med)) och so finns det bekanta (Bekannte på tyska).
Det är också spännande hur man försöker att kategoriserar människor, eller hur? Men det stämmer man har nu vänner och kompisar och andra som man bara känner. Självklart är det också mögligt att folk kan vandra i denna kategorier, men det känns bara konstigt när en bekant blir kompis eller en kompis blir vän och inte tvärt om, eller hur?

... comment

 
Malin
först kan jag tala om att det heter en blogg. :P hehe.

sen tänkte jag säga att jag tycker det är roligt när man märker att man lär känna en människa mer så att man kan byta kategori på personen. men det är väldigt tråkigt när man märker att man inte längre kan kalla en person för vän för att den helt enkelt inte känner en tillräckligt, förstår du vad jag menar? men intressant är det iaf. hoppas allt är bra med dig!

... link  


... comment